Zaznacz stronę

Cukier – historia i nie tylko

Cukier – początki

 

Cukier to nic innego jak potoczna i powszechnie znana nazwa sacharozy, możemy spotkać ją jeszcze pod nazwą cukier spożywczy lub konsumpcyjny.

Historia cukru i tego kto zapoczątkował „produkcję” cukru nie jest do końca znana, powszechnie przyjęło się, że jako ojczyznę tego produktu wymienia się starożytne Indie. Tam około 3000 r. p.n.e. rozpoczęto wytwarzanie cukru do celów spożywczych i narodziła się nazwa siakkar, czyli piasek. Cukier trafił do polskich domów stosunkowo późno w porównaniu do Zachodniej Europy. Był bardzo drogi i pożywać go mogły tylko elity i magnaci. Na każdym polskim stole stanął on dopiero z nadejściem XX wieku.

 

A skąd nazwa “cukier”?

“Cukier krzepi” – to hasło reklamowe wymyślił w 1931 r. Melchior Wańkowicz dla spółki cukrowej aby spopularyzować w Polsce ten wówczas bardzo drogi produkt. Ludność dodała do tego jakże chwytliwy drugi człon: “cukier krzepi – wódka lepiej!”. Dzisiaj cukier jest najtańszym produktem spożywczym – źródłem niestety coraz poważniejszego problemu XXI wieku.

 

 

Cukier – historia. Czy cukier szkodzi?

 

Przytoczę pewną historię, która wydarzyła się naprawdę.

„-Panie doktorze, jedną nogę mam krótszą! – krzyczy u progu pacjent w gabinecie lekarskim. Niewysoki, otyły, od lat choruję na cukrzycę, ale nogi miał dotąd równe.

Do gabinetu wpadają inni lekarze i pielęgniarki. Chcą zobaczyć, co się stało. Wchodzą i bledną. Z buta mężczyzny wystaje zakrwawiony gwóźdź, a pod butem kawałek deski, gruby na kilka centymetrów.

Mężczyzna nadepnął na deskę z gwoździem, który przeszedł na wylot przez stopę. Nie wiedział, co się stało, bo stopy zasłaniał mu wielki brzuch. Nic nie czuł, bo nerwy w nodze już dawno zniszczył mu cukier.”

 

Ta historia wydarzyła się w Łodzi. Lekarzem był prof. Leszek Czupryniak, diabetolog i internista. Opowiedział ją w książce „Słodziutki. Biografia cukru.” Dariusza Kortko i Judyty Watoła, aby pokazać co robi z nami cukier. Książkę bardzo polecam.

 

 Nasi przodkowie nie jadali cukru wcale, w 2020 roku nie ma dnia, żebyśmy nie jedli cukru, bo jest wszędzie. Dlaczego tak naprawdę zaczęliśmy go jeść? Dlatego, że jest smaczny? Nie koniecznie.

W 1815 roku, co mnie bardzo zaszokowało mieszkaniec Wielkiej Brytanii zjadał średnio 5 kg cukru rocznie, aktualnie jest to 70 kg. Pewnie pomyślicie „aaaa, to nie u nas”. Uwaga: Przeciętny Polak każdego roku zjada 700 kg pożywienia, z czego aż 40 kg samego cukru. Kolejne statystyki, które mnie zszokowały. Nie da się ukryć, że bez cukru nie przeżyjemy nawet dnia. Wszystko dla dobra smaku i korzyści…tylko czyich?  Z powodu cukrzycy mamy rocznie w Polsce 24 amputacje na 100 tysięcy mieszkańców. Przerażające. Dla porównania Dania – 2, Hiszpania i Holandia – 1. Trzeba się nad tym zastanowić.

 

 

Cukier – rodzaje

 

Rodzajów cukrów jest bardzo, dużo. Ja przytoczę takie, które przydadzą się przeciętnemu Kowalskiemu: 

  • Cukier puder – drobno mielony, przewidziany głównie do deserów i branży cukierniczej.
  • Cukier granulowany – dodatek go kawy, herbaty lub domowych wypieków.
  • Cukier gruboziarnisty – jak sama nazwa wskazuje ma grube ziarna, stosuje się także do dekoracji wyrobów cukierniczych (np. ciastka maślane)
  • Cukier Muscovado – cukier nierafinowany o brązowym kolorze (z trzciny cukrowej). Konsystencja jego różni się od popularnych cukrów, nie jest sypki, zawiera melasę.
  • Cukier Turbinado – Wytwarzany z doku trzciny cukrowej, porównywalny jeśli chodzi o ilość węglowodanów do każdego z wymienianych cukrów. Natomiast różni się tym, że jest zdrowszy od rafinowanego i polecany jest np. diabetykom.
  • Cukier brązowy – Mówi się, że zdrowszy od białego, a to nic innego jak cukier granulowany + melasa.
  • Miód – cukier nierafinowany. Konsystencja różni się od przeciętnych, bo nie jest sypka a lejąca o zazwyczaj ciemno brązowej barwie.
  • Syrop Klonowy – kolejny podobnie jak miód zamiennik standardowego cukru. Produkuje się go z soku klonowego (Kanada i Stany). Jako nieliczny jest bogaty w witaminy i minerały. Wpływa korzystnie m.in. na układ nerwowy oraz obniża cholesterol. Mogą oczywiście z umiarem korzystać z niego osoby chore na cukrzyce (jak w przypadku cukru turbinado).

 

 

Czy cukier brązowy jest zdrowszy od białego?

 

NIE. Cukier spożywczy to cukier spożywczy i nie należy z niego korzystać jeśli mamy taką możliwość. A poniżej dowód:

Rodzaj cukru Wartość energetyczna (kcal) Zawartość węglowodanów (g)
Cukier biały 399 99,8

 

Rodzaj cukru Wartość energetyczna (kcal) Zawartość węglowodanów (g)
Cukier brązowy 399 99,8

 

 Niestety prawdą jest to, że sprowadzenie cukru do Polski i uzależnienie naszych głów od tego to jedynie kolejny biznes, który rozwinął się w naszej społeczności. Ale wiadomo! To co jest tutaj napisane, proszę sprawdźcie dla siebie, zainteresujcie się tym. Ważne jest to dla nas i dla naszych potomków, dla których nawyki rodziców są kluczowe i dają wskazówki na całe życie.

 

 

Zalety spożywania cukru

 Zalety i skutki spożywania cukru w większej mierze są krótkotrwałe i nie prowadzą do niczego dobrego. A należą do nich:

  • nadaje smak i dobrze „skleja” potrawy i produkty np. batoniki.
  • spożycie cukru wydziela endorfiny, hormony szczęścia (są one chwilowe, bo potem możemy czuć się senni)
  • dodaje energii i pobudza nasz mózg do pracy
  • spożycie cukru w dozwolonych ilościach jest dozwolone a wręcz obowiązkowe dla osób chorych na cukrzycę
  • cukier przyczynia się do hamowania krzepnięcia krwi

Ciekawostka: sól o wiele bardziej otwiera nasze kubki smakowe na doznanie i większe odczucie danego smaku niż cukier 😊

 

 

Wady i skutki spożywania cukru

  • nabycie chorób cywilizacyjnych np. otłuszczenie nerek lub nawet serca, zakwaszenie organizmu, cukrzyca typu II.
  • większa energia i koncentracja na chwilę, a potem senność – tak jak wspominałam cukier daje nam kopa energii, ale na krótką metę, przy odstawieniu cukru będziemy w stanie jasno i intensywnie myśleć i funkcjonować przez cały dzień.
  • większe napady głodu i chęci podjadania. Fruktoza działa na greline, czyli hormon głodu oraz leptynę (hormon sytości). Fruktoza podnosi poziom insuliny we krwi, która m.in blokuje działanie leptyny. Powoduje to, że nasz mózg myśli, że komórki tłuszczowe są puste i należy coś zjeść.
  • cukier powoduje próchnicę i choroby skórne – wszystkie choroby, które widzimy na zewnątrz zaczynają się w środku, w naszym organizmie.
  • szybciej się starzejemy – cukier rozkłada kolagen, a proces ten jest bardzo trudny do odwrócenia.
  • zwiększenie masy ciała – o tym wspomniałam na końcu, bo to jest wydaje mi się oczywiste. Cukry = czyste węglowodany = puste kalorie.

 

 

 

 

Pamiętajcie, że cokolwiek nie przeczytacie w naszym cudownym i wielkim Internecie przefiltrujcie, poczytajcie w kilku źródłach nawet dla własnej świadomości 😊

A książkę „Słodziutki. Biografia cukru” nadal gorąco polecam.

W razie pytań w sprawie cukru i innych zapraszam: https://dietmania.pl/kontakt/

https://dietmania.pl/diety/

 

Zapisz się już dziś!

Dzieki temu na bieżąco zostaniesz informowany o nowym wpisie lub promocjach!

* pole wymagane

Koszyk